Estació Singuerlín de l’L9. A la foto superior, ascensors de l’estació Fondo

Redacció

Ara ha fet 10 anys, el 13 de desembre del 2009, es posava en marxa el primer tram de la línia 9 de metro, entre Can Zam i Can Peixauet, en territori íntegrament de Santa Coloma, per la qual cosa se’l pot considerar com el metro colomenc. Aquesta línia  ha suposa una fita per a la mobilitat quotidiana dels colomencs, que estan millor connectats que mai amb la resta de la metròpoli, i també per a Barcelona, que ha operat per primer cop un metro automàtic sense conductor.

La celebració de l’aniversari s’ha fet amb una important inversió en propaganda per part de TMB i de l’Ajuntament colomenc. El passat 12 de desembre a l’estació de Fondo van ser actuacions musicals -flamenc, rock i cant coral [en català, segons manen els tòpics] -i es va fer un acte institucional en què van parlar l’alcaldessa Parlon i la presidenta de TMB, Rosa Alarcón. També es va desenvolupar una campanya de comunicació amb tot tipus de recursos -Twitter, Instagram, MouTV, panells, megafonia de metro … Passat un mes d’iniciada la campanya, la repercussió de la mateixa és més que minso. A l’etiqueta de Twitter #10anysL9Nord hi ha 15 pots, la majoria dels quals és més propaganda de TMB i de l’Ajuntament i l’única crítica real és la d’un usuari que es queixa que la línia encara no funciona la telefonia mòbil.

Encara falten 21 estacions
La inauguració del primer tram del que ara denominem L9 Nord va anar seguida al cap de poc per la de la branca de Badalona (L10 Nord), el juny del 2010, i la connexió de totes dues fins a La Sagrera, el juny del 2010. L’estació de Santa Rosa es va obrir el setembre del 2011. Començava a fer-se realitat un projecte que, per les seves dimensions (48 quilòmetres, 52 estacions), es perfilava com un dels més ambiciosos al món en transport urbà. Ambiciós i questionable, doncs una dècada després de posar-se en funcionament, la linia continua inacabada. Fa poc se n’ha inaugurat l’estació que fa 31, la de Ciutat de la Justícia, a la L10 Sud. És a dir, encara falten per inaugurar 21 estacions.

En tecnologia, l’L9 va ser pionera a aplicar el sistema de control de trens sense conductor CBTC de transmissió via ràdio, que és la tendència al món, segons la nota de premsa de TMB. Els trens 9000 incorporen totes les funcionalitats pròpies d’un tren automàtic, amb els sistemes crítics redundants, més possibilitats de comunicació amb el viatger, així com transmissió d’imatges en viu. Pel que fa a la seguretat, han estat els primers d’Europa amb porta frontal d’evacuació. La tecnologia també ha fet possible que la majoria dels dispositius crítics puguin ser monitorats a distància, tant els dels trens com els de les estacions i els túnels.

Potser el progrés més visible per als usuaris de la línia 9/10, i el més apreciat, ha estat la implantació d’una separació física entre les andanes i la zona de vies mitjançant portes automàtiques sincronitzades amb les portes dels trens. Es tracta d’un element necessari per a la circulació de trens sense conductor.

Els usuaris tenen a la seva disposició un metro modern i de qualitat. Ara ja és normal la inexistència de cabina de conducció ─un espai que ocupen amb naturalitat els viatgers encuriosits─ i les peculiaritats de la infraestructura, amb túnels de dos nivells i estacions tipus pou. Els estudis de satisfacció –segons TMB– demostren que l’acollida del metro automatizat va ser bona des del començament. Usuàrias i usuaris li donen un nota global de 8,36 (L9/10 Nord), per sobre de la mitjana de 7,73 per al conjunt de la xarxa (dades del 2018).

Pel que fa a la demanda, la línia 9/10 Nord registra mensualment unes 850.000 validacions de mitjana. L’estació de l’L9 Nord a Santa Coloma amb més entrades des de l’exterior és la de Can Peixauet, amb unes 88.000 mensuals, mentre que La Sagrera és clarament la més freqüentada com a punt d’enllaç amb les línies 1 i 5 de metro i els trens de Rodalies.

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here